Business Brandal bijeenkomst op 27 november 2018.

Business Brandal bijeenkomst op 27 november 2018.

Op dinsdagavond 27 november komen we weer bijeen. Het netwerkplatform voor entrepreneurs en intrapreneurs met Indische affiniteit. Dit keer zijn we te gast bij Benedikt van Gemert van Verder-Arbeidsrecht in Nijmegen.

Het is even stil geweest met Business Brandal maar regelmatig werd er gevraagd wanneer er toch weer een BB activiteit zou worden georganiseerd. Voor degenen die Business Brandal alleen van naam kennen, hierbij in het kort haar ontstaansgeschiedenis. In 2011 ontmoeten Anne Spies, Jerry Croes en Andrew David elkaar bij een netwerkbijeenkomst. Tijdens een gezellig etentje kwamen er een aantal opvallende gemeenschappelijkheden naar voren waaronder natuurlijk lekker Indisch eten maar ook het hebben van een Indische achtergrond en de vraag wat dat betekent voor je ondernemend gedrag. Al snel werd het het idee geopperd om nog een keer gezamenlijk met elkaar te gaan eten maar dan met nog meer ondernemers met een Indische affiniteit. Het bleek al gauw dat niet alleen ondernemers zich aangetrokken voelden tot het platform maar ook ondernemende medewerkers oftewel intrapreneurs. En zo zijn er vele legendarische Business Brandal bijeenkomsten ontstaan. Neem  een kijkje op onze website www.businessbrandal.nl

Wil je het ook meemaken dan ben je dinsdag 27 november vanaf 17.45 uur van harte welkom.

Programma:

  • Inloop van 17.45 tot 18.15
  • Welkomstwoord door Benedikt van Gemert en Sylvia Elders
  • Genieten van de Indische maaltijd.
  • Open programma
  • 00 uur einde bijeenkomst

We zijn nog steeds een non-profit organisatie en vragen 25 euro p.p. voor
deze bijeenkomst.  Hiermee kunnen we je een heerlijke maaltijd en drankjes bieden en natuurlijk een informele netwerkomgeving. En wie eerder bij Business Brandal aanwezig is geweest weet hoe enak deze maaltijden zijn.
Daarnaast houden we met de resterende inkomsten de website en de stichting in de lucht.

Locatie:
Kerkenbos 1075 K, 6546 BB Nijmegen

Aanmelden en/of meer informatie nodig
Sylvia Elders 06-14391900 of e-mail sylviaelders1@gmail.com

Aanmelden kan door 25 euro over te maken NL91RABO0103098844 tnv B. van Gemert onder vermelding van je naam, evt. bedrijf, bijdrage Business Brandal. En voor de zekerheid een mail naar sylviaelders1@gmail.com  🙂

Meld je bijtijds aan want een beperkt deelnemersaantal van 25 personen. In verband met de inkoop en de organisatie is de aanmeldingsdatum gesteld op 20  november 2018.

We ontmoeten je natuurlijk graag op de 27e november.

Benedikt van Gemert

Sylvia Elders

 

 

Bedankt deelnemers van de jubileum Business Brandal bijeenkomst

Bedankt deelnemers van de jubileum Business Brandal bijeenkomst.

Afscheid nemen als voorzitter betekent ook loslaten. Nee-zeggen tegen een van de medebestuursleden als het nog gaat om een bestuursaangelegenheid is dan lastig.
Gelukkig heeft het stichtingsbestuur met Sylvia Elders er een actief bestuurslid bij. Zij heeft er voor gezorgd dat de avond werd geopend met een moderne Indonesische dans door de frêle Nina Dewi Patmawandi. Als je vervolgens wordt uitgenodigd om aan een dans deel te nemen dan voel je je echt een houten Klaas naast haar gracieuze bewegingen.

Foto door Jacques Kok volgt na publicatie van De Ondernemer.

Na afloop moest iemand mijn otot pitjit. Helaas was er geen vrijwilliger. De woorden “otot pijit” en “ajoh Pim” uit de scene van een tenniswedstrijd gaven in elk geval weer herinneringen bij de oudere deelnemers. De oude LP Gado-Gado kwam weer ter sprake. (Ff checken en te beluisteren op You Tube.)

Han Go van Go-Tan
De spreker Han Go van Go-Tan kreeg tijdens zijn presentatie over de communicatie van Go Tan de lachers op de hand toen hij vertelde dat zijn broer Bin Go heet. De door hem getoonde foto’s uit de jaren 60 en 70 gaven mij de bekende huiselijke en gezellige eettafrelen te zien.  Han had voor een ieder Emping meegebracht. Volgens mij heeft hij er in een klap meer dan 40 fans bij.

De initiatiefnemers
Anne Spies haalde Jerry Croes en mij nog even naar voren en refereerde aan het begin van Business Brandal en waar we als initiatiefnemers nu staan. En het op moment dat ik als spreker mijn speech over netwerken mocht doen kun je alleen maar eindigen met de woorden dat het Inderdaad ongelofelijk is wat we met zijn allen hebben bereikt.  Trots op wat we met Business Brandal hebben bereikt. Goed was ook te zien en te horen dat Jerry als vanouds de programmaonderdelen aan elkaar praatte. Fijn dat Benedikt en Clark op de achtergrond de logistiek faciliteerden. Het kwam de sfeer ten goede.

MIranda Melger
De verrassing van de avond was Tantetje, een brutaal Indisch typetje van Miranda Melger Entertainment. De gemiddelde Business Brandalller was eerst wat terughoudend in uitbundige lichaamsbeweging maar zij kreeg de zaal aan het zingen en aan het deinen. En als Tantetje en de zaal je dan ook met een staande ovatie feliciteren is het moeilijk om je ogen droog te houden. ;-0
Miranda is een echte vakvrouw want dat bleek wel zoals ze aan het einde van haar sketch het nummer “Somewhere over the rainbow” ten gehore bracht.

Indo Business Cafe
In de gezellige nazit nog gesproken met de bestuursleden Patrick Wouters en Jane Kim van Indo Business Cafe die overigens op 21 april in Blaricum een bijeenkomst hebben. Volgens mij gaan Indo Business Cafe en Business Brandal in de toekomst veel voor elkaar betekenen.

Enne… Business Brandal op naar de 10 jaar.

Business Brandal 5 jaar jong op 31 maart 2016

Business Brandal 5 jaar jong op 31 maart 2016.

Op donderdag 31 maart 2016 vieren we ons 5 jarig bestaan.  We vieren dan dat het platform voor entrepreneurs en intrapreneurs met Indische affiniteit zijn bestaansrecht heeft bewezen. Jerry Croes heeft de locatie Orient Plaza in Nijmegen geregeld. Er is een speciaal programma georganiseerd.

Hoe is Business Brandal geboren?
Anne Spies, Jerry Croes en Andrew David ontmoeten elkaar in 2011 bij een netwerkbijeenkomst. Tijdens een gezellig etentje kwamen er een aantal opvallende gemeenschappelijkheden naar voren waaronder natuurlijk lekker Indisch eten maar ook het hebben van een Indische achtergrond en een vraag wat dat betekent voor je ondernemend gedrag. Er werd al snel het idee geopperd om nog een keer gezamenlijk met elkaar te gaan eten maar dan met nog meer ondernemers met een Indische affiniteit. Het bleek al gauw dat niet alleen ondernemers zich aangetrokken voelden tot het platform maar ook ondernemende medewerkers of te wel intrapreneurs.

Programma:

  • Inloop van 17.00 tot 17.30
  • Opening met Moderne Indonesische dans
  • Spreker Han Go (Go-Tan) met “Wat betekent respectvol in het ondernemen , zoals geleerd door generaties?”
  • Andrew David afscheid als voorzitter en spreker met het thema “Netwerken”.
  • “Een verrassend muzikaal bezoekje van een bijzondere tante”.
  • 19:00 uur buffet
  • 21:30 einde programma

 Let op het is op een donderdag.

Locatie: Orient Plaza Kerkenbos 1017 6546 BB Nijmegen

Aanmelden BB bijeenkomst:  Klik hier

Gezond zakelijk 2016

Gezond zakelijk 2016

Beste Brandaller,

Het jaar 2015 is bijna voorbij. Terugblikkend hebben we weer mooie Business
Brandal bijeenkomsten gehad.  Fijn was ook dat er vanuit de Business Brandallers zelf locaties werden aangedragen.  In maart hadden we de bijeenkomst bij Pondok in Malden. We zijn toen uitgenodigd door de helaas onlangs overleden Hedy Schäperkötter. In juni waren we te gast bij de Koock in de Honigfabriek. Lily van Engen heeft het toen geinitieerd. De laatste bijeenkomst was in Culemborg waarbij Mariska Helling gastvrouw was en haar huis spontaan had opengesteld voor Business Brandal.
Hannah en Grace verrasten ons ook dit jaar telkens met hun lekkere gerechten.
Meer weten over deze bijeenkomsten lees dan de blogs geschreven door de deelnemers Maureen Bol, Anita Bunt en Jacq Gerrits.

We wensen een ieder een fijne kerst met veel lekker eten en een gezo(e)nd (zakelijk) 2016.

Graag tot ziens op donderdag 31 maart 2016 bij Oriental Plaza aan de Kerkenbos 1017 6546 BB Nijmegen om samen te vieren dat Business Brandal dan 5 jaar jong is. ;-0

Hartelijke groet,

Namens het bestuur

Andrew David

Boek Vergeten door het vaderland

Vergeten door het vaderland

 

Wat hebben onze ouders en wij geluk gehad.

Het boek “Vergeten door het vaderland” geschreven door Wilma Van der Maten gaat over Indische gezinnen die na de dekolonisatie van Nederlands Indië het land niet mochten verlaten. Zeventig jaar na de dekolonisatie leven duizenden hoogbejaarden in armoede in Indonesië. Recht op een eigen pensioen of AOW hebben ze niet. Altijd leven in een overlevingmodus.

Het boek vertelt ook in een notendop de geschiedenis van Nederlands Indië. Het zet zaken zoals bijvoorbeeld de Molukse zaak in een ander daglicht. Molukse KNIL soldaten die dachten maar tijdelijk in Nederland te zouden verblijven en dan hier te horen kregen dat ze allen waren ontslagen.

Dat het migratievraagstuk van alle tijden is blijkt wel hoe de toenmalige Nederlandse regering toen omging met zijn eigen onderdanen. Nederlandse Indische gezinnen die door de oorlog hun papieren waren kwijtgeraakt en daardoor niet konden aantonen dat ze de Nederlandse nationaliteit hebben. Wel kunnen bewijzen dat je Nederlander bent maar geen geld of sponsor hebben om de reis naar Nederland te kunnen bekostigen.
Ambtelijke molens die traag werkten waardoor deadlines niet werden gehaald. Tegenwerking door ambtenaren die het beter wisten voor de aanvragers. Gedwongen namen de achterblijvers het Indonesische staatsburgerschap aan of ze bleven stateloos.

Als je de aangrijpende emotionele verhalen leest dan hebben onze ouders en indirect wij geluk gehad dat ze wel naar Nederland konden reizen.

 

Boek Vergeten door het vaderland bestellen rechtstreeks bij de stichting Halin

Hedy Schäperkötter in memoriam

Wij ontvingen het droevige bericht dat Hedy Schäperkötter zaterdag 31 oktober 2015  is overleden.

Hedy Schäperkötter

Hedy is de grondlegger van Pondok 024: met passie, voortvarendheid en doorzettingsvermogen heeft zij met Pondok een hartverwarmende ontmoetingsplek gerealiseerd voor Indische en Molukse ouderen. Hedy heeft ons verleden jaar bij een Business Brandal meeting gevraagd om een bijeenkomst bij Pondok Malden te organiseren zodat we kennis konden maken met haar initiatief. Zelf zei zij, direct daarbij bescheiden, dat het wel haar initiatief was maar dat het uitvoeren van het “project” alleen maar kon omdat anderen haar daarbij ondersteunden.

Op 5 maart 2015 hebben we een prachtige avond gehad bij Pondok alleen Hedy kon er als initiatiefneemster op het laatste moment door haar ziekte niet bij zijn. Zij vond dat erg en verontschuldigde zich daarvoor. Het siert Hedy dat wat ze doet ook goed wilt doen. Ondanks dat we elkaar maar op een aantal korte momenten hebben gesproken en ontmoet was Hedy voor ons een van de ondernemende mensen die we graag bij Business Brandal willen hebben. Het mocht helaas niet zo zijn. Wij wensen Hans, alle familieleden en Pondokkers veel sterkte om het verlies van Hedy te kunnen dragen.

 

Stichting Business Brandal.

 

 

Impressie Business Brandal Culemborg

Impressie Business Brandal Culemborg

Voor het eerst heb ik deelgenomen aan de bijeenkomst van Business Brandal. Deze werd georganiseerd in Culemborg, bij de woon/werkplek van mijn vriendin Mariska Helling en haar man Walter.

Een warm, inspirerend huis met een Indische uitstraling, een zeer gepaste locatie voor de Business Brandal, door het licht, en natuurlijk het groen in overdekte tuin(kamer)!

Bij Mariska Helling

Ik had me geen voorstelling van de avond gemaakt, was wel benieuwd hoe ik het zou vinden, gezien dit voor mij de eerste keer was dat ik naar een netwerkbijeenkomst ging. Ik had geen idee, maar het was een fijne, inspirerende avond met veel verschillende mensen, met oh zo veel overeenkomsten, leuk!

Na het arriveren van de dames van de catering, die zeer lekker eten mee hadden genomen, arriveerden al snel de andere collega-ondernemers. Sommigen kenden elkaar al en soms ook al wat langer, maar sommigen waren, net als ik, ook voor het eerst.

Hanna's catering

De avond werd officieel geopend met een voorstelrondje, wie ben je, wat doe je, wat neem je mee en wat kom je brengen? Leuk te horen waar iedereen mee bezig is, zoveel diversiteit: cranio sacraal, massage, advocatuur, communicatie, marketing, opstellingenwerk, toneel, begrafenisondernemer, ouderenzorg, enz, enz.

Na het voorstelrondje kreeg Clark Nowack de gelegenheid te vertellen over zijn werk, het innoveren van benodigdheden in de zorg. Boeiend en heel verrassend, juist door nieuwsgierig te zijn, door te vragen en de eenvoud op te zoeken ontstaan er bij hem simpele, maar zeer doeltreffende en bruikbare innovaties voor deze sector!

Na de presentatie van Clark werd het buffet geopend en was het tijd om gezamenlijk te gaan eten.

 

Goede gesprekken onder het genot van.

De onderlinge verbinding was duidelijk aanwezig en daardoor voelde ik me direct opgenomen in de groep.

De avond voelde als een warm bad en was een feest van herkenning en erkenning. Bij sommige collega’s hoorde ik al dezelfde struikelblokken; jezelf wegcijferen, onzeker over eigen kwaliteiten. Van binnen maakte ik een sprongetje; “Gelukkig, ik ben niet de enige, wat fijn!”

Door er met elkaar over te praten kwamen er al snel nieuwe inzichten en kon ik me laten inspireren door diegenen die deze struikelblokken nooit gekend of al overwonnen hebben.

Kortom, een waardevolle, ondernemende en inspirerende avond!

 

Harte groet en tot een volgende Business Brandal,
Anita Bunt
www. Anitabunt.nl
Mensontwikkelingswerk
Email contact: info.apestaartje.anitabunt.nl

 

Prijsverhoging Business Brandal ticket

Beste Brandaller,

We kregen van Evenbrite door dat ze de toeslagen verhogen.  Voor de stichting is het werken met Eventbrite ideaal want de administratie wordt bijna uit handen genomen alleen wanneer we onderhand meer dan 10% moeten afdragen dan blijft er voor de stichting weinig over. We hebben nog geen goed alternatief gevonden. Eventbrite heeft gewoon veel voordelen. De komende BB event(s) vragen we de deelnemers een 1 euro extra.

We zijn op zoek naar een voordeliger alternatief. Bijvoorbeeld dat een alternatief zoals sisow (https://www.sisow.nl/epay-online-betaalmogelijkheden/epay-informatie . Mocht je voor ons andere alternatieven hebben dan horen we dat graag.

Met ingang van 16 september 2015 worden voor alle nieuw gepubliceerde evenementen met betaalde tickets in euro de prijzen gewijzigd: De Eventbrite-betalingsverwerking is 2,5% van de ticketprijs, de Eventbrite-servicetoeslag is 2,5% van de ticketprijs + € 0,99 per verkocht ticket. De Eventbrite-servicetoeslag is maximaal € 9,95 per verkocht ticket. De prijzen van bestaande evenementen die zijn gepubliceerd voor 16 september 2015 worden niet gewijzigd.