Verslag en foto’s van een bijzondere Business Brandal avond

Wat was het een bijzondere Business Brandal avond op 27 november!

Na een tijdje radiostilte hadden Sylvia en Benedikt de draad van de Brandal vibe weer opgepakt.

Locatie: Benedikt’s advocatenkantoor (VERDER) in Nijmegen, mooie uitstraling met prima verzorgd eten. Dit keer chinees, omdat kokkie door familie omstandigheden verhinderd was.

Tsja, dat vergt improviseren.. We hebben meer gedaan dan alleen eten. Verhalen gedeeld over onze Indische, Chinese en Indonesische afkomst. Hoe en waarom waren onze ouders hier gekomen en soms ook daar gebleven.  Wat waren de herinneringen aan dat vertrek? Maar vooral, wat heeft Indisch zijn voor invloed op hoe wij in het leven staan, prive en in ons werk. We waren de 27e met niet zoveel mensen. Jammer?  Natuurlijk hadden de organisatoren liever 40 aanmeldingen gehad.  Maar met een klein groepje is er meer intimiteit en ruimte om echt te vertellen wat dat Indisch zijn dan voor jou persoonlijk betekent. Werd je er vroeger mee gepest, is er sprake van een klasse-onderscheid, deden onze ouders moeite om ergens bij te horen, liefst bij een segment van ‘aanzien’.  Het delen van die gevoelens was misschien wel het allerbelangrijkste. Gewoon omdat je dat niet zo vanzelfsprekend doet met je Nederlandse/andere contacten die dat stukje historie of zelfs DNA missen. Opvallend was de positieve benadering van dat verleden, niemand voelde zich met haar/zijn afkomst een slachtoffer. Opkomen voor jezelf en trots zijn op je kleur vinden we belangrijk en mogen we best meer uitdragen. Is dat dan een nieuwe uitdaging voor het ‘nieuwe’ Brandal?

Na het delen van de persoonlijke verhalen hebben we kort stilgestaan bij de identiteit van Brandal. Een club waar we als indo’s’ gezellig een paar keer per jaar samenkomen om sateh te eten en met nostalgie over tempo doeloe babbelen? Adoe zeg, daar zijn er genoeg van. De kern is toch de combinatie van Indische afkomst en ondernemendheid. Vijf jaar geleden opgezet om je netwerk te vergroten waarbij de term ondernemer ruim werd genomen. Doorpratend daarover: het gaat om ondernemende geest met als gemene deler Indische affiniteit. Kan ook dus opgaan voor belanda’s die iets hebben met Indië, werd geopperd…

Opnieuw Brandal uitvinden was de uitkomst. Met meteen leuke suggesties: Wouter Muller, een Indisch reisbureau,  wie weet Marion Bloem, als key note sprekers/artiesten. Maar ook realisme (Indisch?). Er is geen pot met geld waar we uit kunnen putten om BN-ers uit te betalen. Eerst maar eens een stevig fundament neerzetten met een kerngroep en daarom heen gestaag contacten bouwen. Deels uit de bestaande Brandal groep, deels uit nieuwe.

Concreet
Eind maart 2019 komen de Brandallers van 27/11 weer bij elkaar en nemen ieder tenminste 1 (liever 2) van hun Indische contacten mee. Doel: Verder brainstormen hoe de combinatie van ‘Indisch zijn’ en werk (in de meest ruime betekenis) nu verder gestalte kan krijgen. Wij hebben er zin in! Wanneer je er na het lezen van dit verslag bij wilt zijn, graag!
Hoe meer zielen, hoe meer (Indisch woord..) preugde.

Impressie geschreven door

Rex Franzen – www.los-assessments.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *