Verslag en foto’s Business Brandal – 26 maart 2019 Arnhem

Business Brandal meeting dd 26 maart 2019

Business Brandal, Bruisend,
Back on Business

Wat een geslaagde avond hebben we er met z’n allen van gemaakt. De gezellige zaal “De Schuur” tussen Arnhem en Driel bleek een ideale locatie voor deze 1e bijeenkomst in 2019.

De opkomst overtrof onze verwachting; meer dan 47 deelnemers vulden de zaal.

Een aantal van hen was in het verleden al meermalen te gast geweest bij de Business Brandal bijeenkomsten maar we mochten ook nieuwe bezoekers welkom heten. Het was een gemêleerd en boeiend gezelschap van Indische en Hollandse Nederlanders, met een zakelijke achtergrond en/of een ondernemende geest.

Indische dames  Business Brandal 26 maart 2019 Arnhem

Waar het nou precies aan ligt weten we niet, maar de sfeer was vanaf het eerste moment al direct ontspannen en ontzettend gezellig. Men zocht elkaar op om de ander weer terug te zien of om kennis te maken en vooral om te horen hoe het gaat, op de zaak of persoonlijk.

Deelnemers kwamen van ver en van dichtbij; Uit Breukelen, Boxtel, Almelo, Apeldoorn maar ook van “om de hoek” Kerkdriel, Arnhem, Nijmegen en Beuningen.

Een kleine greep uit de aanwezige bedrijven, zzp’rs en functies: Een cultureel ambassadeur van een verzorgingstehuis, een reïntegratiebedrijf, een travelclub, een centrum voor yoga & meditatie, een appartementencomplex 55+Indische en Molukse senioren, Training “Alles over Spreken”, een singer/songwriter/muzikant, Business Consultancy en Vastgoed, een Indische keukenprinses, Training & Coaching, een advocaat, Uitvaartverzorging, HR & Assessment Consultancy,  een zanger-entertainer, Organisatie Training en Advies, een reisbureau, en nog veel meer.

Welkom en selamat makan

De avond werd geopend met een woord van welkom en een korte toelichting op de visie en missie van Business Brandal; in het kort gezegd, een zakelijk netwerkplatform voor entrepreneurs en intrapreneurs met een Indische affiniteit.

Syliva Snelders  Business Brandal 26 maart 2019 Arnhem

Een vast onderdeel van een Business Brandal bijeenkomst is de maaltijd.

Lekker eten wordt binnen de Indische cultuur niet alleen gezien als het vullen van de maag, maar het is ook een sociale bezigheid dat saamhorigheid, onderlinge herkenning en zelfs n stukje eigenwaarde biedt binnen de Indische identiteit. De Indische Rijsttafel staat dan ook sinds kort, officieel zelfs op de lijst van cultureel erfgoed.

Aan de tafels horen we flarden van geanimeerde gesprekken over het verleden, het heden en de toekomst; het bedrijf, de Indische cultuur, klanten, de verkiezingen, de markt, sate, de politiek, de nasi kuning, omzet, de belasting, vakantie op Bali, LinkedIn, de pasar, marketing …. uiteenlopende onderwerpen.

De lezing

Indische maaltijd bordje schoon opBusiness Brandal 26 maart 2019 Arnhem Op is op

Na de overheerlijke maaltijd is het woord aan Socioloog Dr. Hans-Jan Kuipers. Studeerde pedagogiek en sociologie aan de Universiteit van Amsterdam en was als docent werkzaam aan de Universiteit van Amsterdam, Universiteit Leiden, de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Inholland.

Met zijn lezing van 45 min probeert sociologisch-georiënteerde vragen op te roepen over ‘Indische Nederlanders’. Die naam verwijst naar de kinderen van Nederlandse (Europese) vaders en Indische moeders. Terwijl een deel van deze bevolkingsgroep, vóór en ná de onafhankelijkheid, integreerde in Indonesië, is een ander deel tussen 1945 en 1964, in verschillende golven, naar Nederland gekomen.

Er schijnen inmiddels meer dan 1,5 miljoenen mensen met een Indische achtergrond in Nederland te zijn.

Business Brandal 26 maart 2019 Arnhem

Je kunt je de vraag stellen wie “de” Indo is, gezien de heterogeniteit van zijn roots.

Die heterogeniteit is een van de redenen waardoor de Indisch Nederlanders geïntegreerd zijn in de Nederlandse samenleving.

Om de beeldvorming van Indisch-Nederlandse migranten en hun nakomelingen te bevorderen gebruikt Hans-Jan vervolgens allerlei begrippen uit de sociologie en licht deze toe met twee voorbeelden: (1) de acculturatiestrategieën (Dries & Van Endt-Meijling, 2018), en (2) het kruispunt denken (idem; Loeffen & Tigchelaar, 2013).

Business Brandal 26 maart 2019 Arnhem

Door de kennisname van deze theoretische hulpmiddelen zet Hans-Jan zijn toehoorders aan het denken over de Indische familiegeschiedenis.

In het plenaire deel na de lezing worden er vragen gesteld die getuigen van grote interesse bij zijn luisterend publiek.

Na de lezing is er weer volop mogelijkheid om te netwerken, en of dat nou met koffie/spekkoek aan de tafels is of met een pilsje/ wijntje aan de bar, al gauw is iedereen met elkaar in gesprek en worden kaartjes en telefoonnummers uitgewisseld.

Nieuwe tijden, nieuwe mensen, nieuwe kansen

De editie 26 maart 2019 van Business Brandal was een zeer geslaagde bijeenkomst. Dat had met name te maken met de instroom van nieuwe mensen in de organisatie.

Met originele ideeën, nieuwe netwerken, een frisse blik en volop energie zijn zij gemotiveerd om de schouders te zetten onder Business Brandal.

Een ieder kan daarbij aansluiten. Dus als je je aangesproken voelt en wilt participeren in de organisatie, stuur dan een mail naar sylviaelders1@gmail.com.

Je bent van harte welkom!

De volgende bijeenkomst is op dinsdag 25 juni, weer in De Schuur

We zijn al druk bezig met de invulling van de avond. Er zal veel aandacht zijn voor het netwerken, mogelijk speeddaten, of een pitch-ronde, daarover zijn we nog in ontwerp.

En wees gerust, ook de rijsttafel blijft een vast onderdeel van het programma.

Gezien de grote opkomst is het wel verstandig je bijtijds aan te melden. Enne …vol is vol, gewoon vanwege de zaal met een capaciteit van 50 personen.

Tot ziens bij Business Brandal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *