Categorie: Archief

Business Brandal 5 jaar jong op 31 maart 2016

Business Brandal 5 jaar jong op 31 maart 2016.

Op donderdag 31 maart 2016 vieren we ons 5 jarig bestaan.  We vieren dan dat het platform voor entrepreneurs en intrapreneurs met Indische affiniteit zijn bestaansrecht heeft bewezen. Jerry Croes heeft de locatie Orient Plaza in Nijmegen geregeld. Er is een speciaal programma georganiseerd.

Hoe is Business Brandal geboren?
Anne Spies, Jerry Croes en Andrew David ontmoeten elkaar in 2011 bij een netwerkbijeenkomst. Tijdens een gezellig etentje kwamen er een aantal opvallende gemeenschappelijkheden naar voren waaronder natuurlijk lekker Indisch eten maar ook het hebben van een Indische achtergrond en een vraag wat dat betekent voor je ondernemend gedrag. Er werd al snel het idee geopperd om nog een keer gezamenlijk met elkaar te gaan eten maar dan met nog meer ondernemers met een Indische affiniteit. Het bleek al gauw dat niet alleen ondernemers zich aangetrokken voelden tot het platform maar ook ondernemende medewerkers of te wel intrapreneurs.

Programma:

  • Inloop van 17.00 tot 17.30
  • Opening met Moderne Indonesische dans
  • Spreker Han Go (Go-Tan) met “Wat betekent respectvol in het ondernemen , zoals geleerd door generaties?”
  • Andrew David afscheid als voorzitter en spreker met het thema “Netwerken”.
  • “Een verrassend muzikaal bezoekje van een bijzondere tante”.
  • 19:00 uur buffet
  • 21:30 einde programma

 Let op het is op een donderdag.

Locatie: Orient Plaza Kerkenbos 1017 6546 BB Nijmegen

Aanmelden BB bijeenkomst:  Klik hier

Gezond zakelijk 2016

Gezond zakelijk 2016

Beste Brandaller,

Het jaar 2015 is bijna voorbij. Terugblikkend hebben we weer mooie Business
Brandal bijeenkomsten gehad.  Fijn was ook dat er vanuit de Business Brandallers zelf locaties werden aangedragen.  In maart hadden we de bijeenkomst bij Pondok in Malden. We zijn toen uitgenodigd door de helaas onlangs overleden Hedy Schäperkötter. In juni waren we te gast bij de Koock in de Honigfabriek. Lily van Engen heeft het toen geinitieerd. De laatste bijeenkomst was in Culemborg waarbij Mariska Helling gastvrouw was en haar huis spontaan had opengesteld voor Business Brandal.
Hannah en Grace verrasten ons ook dit jaar telkens met hun lekkere gerechten.
Meer weten over deze bijeenkomsten lees dan de blogs geschreven door de deelnemers Maureen Bol, Anita Bunt en Jacq Gerrits.

We wensen een ieder een fijne kerst met veel lekker eten en een gezo(e)nd (zakelijk) 2016.

Graag tot ziens op donderdag 31 maart 2016 bij Oriental Plaza aan de Kerkenbos 1017 6546 BB Nijmegen om samen te vieren dat Business Brandal dan 5 jaar jong is. ;-0

Hartelijke groet,

Namens het bestuur

Andrew David

Boek Vergeten door het vaderland

Vergeten door het vaderland

 

Wat hebben onze ouders en wij geluk gehad.

Het boek “Vergeten door het vaderland” geschreven door Wilma Van der Maten gaat over Indische gezinnen die na de dekolonisatie van Nederlands Indië het land niet mochten verlaten. Zeventig jaar na de dekolonisatie leven duizenden hoogbejaarden in armoede in Indonesië. Recht op een eigen pensioen of AOW hebben ze niet. Altijd leven in een overlevingmodus.

Het boek vertelt ook in een notendop de geschiedenis van Nederlands Indië. Het zet zaken zoals bijvoorbeeld de Molukse zaak in een ander daglicht. Molukse KNIL soldaten die dachten maar tijdelijk in Nederland te zouden verblijven en dan hier te horen kregen dat ze allen waren ontslagen.

Dat het migratievraagstuk van alle tijden is blijkt wel hoe de toenmalige Nederlandse regering toen omging met zijn eigen onderdanen. Nederlandse Indische gezinnen die door de oorlog hun papieren waren kwijtgeraakt en daardoor niet konden aantonen dat ze de Nederlandse nationaliteit hebben. Wel kunnen bewijzen dat je Nederlander bent maar geen geld of sponsor hebben om de reis naar Nederland te kunnen bekostigen.
Ambtelijke molens die traag werkten waardoor deadlines niet werden gehaald. Tegenwerking door ambtenaren die het beter wisten voor de aanvragers. Gedwongen namen de achterblijvers het Indonesische staatsburgerschap aan of ze bleven stateloos.

Als je de aangrijpende emotionele verhalen leest dan hebben onze ouders en indirect wij geluk gehad dat ze wel naar Nederland konden reizen.

 

Boek Vergeten door het vaderland bestellen rechtstreeks bij de stichting Halin

Hedy Schäperkötter in memoriam

Wij ontvingen het droevige bericht dat Hedy Schäperkötter zaterdag 31 oktober 2015  is overleden.

Hedy Schäperkötter

Hedy is de grondlegger van Pondok 024: met passie, voortvarendheid en doorzettingsvermogen heeft zij met Pondok een hartverwarmende ontmoetingsplek gerealiseerd voor Indische en Molukse ouderen. Hedy heeft ons verleden jaar bij een Business Brandal meeting gevraagd om een bijeenkomst bij Pondok Malden te organiseren zodat we kennis konden maken met haar initiatief. Zelf zei zij, direct daarbij bescheiden, dat het wel haar initiatief was maar dat het uitvoeren van het “project” alleen maar kon omdat anderen haar daarbij ondersteunden.

Op 5 maart 2015 hebben we een prachtige avond gehad bij Pondok alleen Hedy kon er als initiatiefneemster op het laatste moment door haar ziekte niet bij zijn. Zij vond dat erg en verontschuldigde zich daarvoor. Het siert Hedy dat wat ze doet ook goed wilt doen. Ondanks dat we elkaar maar op een aantal korte momenten hebben gesproken en ontmoet was Hedy voor ons een van de ondernemende mensen die we graag bij Business Brandal willen hebben. Het mocht helaas niet zo zijn. Wij wensen Hans, alle familieleden en Pondokkers veel sterkte om het verlies van Hedy te kunnen dragen.

 

Stichting Business Brandal.

 

 

Impressie Business Brandal Culemborg

Impressie Business Brandal Culemborg

Voor het eerst heb ik deelgenomen aan de bijeenkomst van Business Brandal. Deze werd georganiseerd in Culemborg, bij de woon/werkplek van mijn vriendin Mariska Helling en haar man Walter.

Een warm, inspirerend huis met een Indische uitstraling, een zeer gepaste locatie voor de Business Brandal, door het licht, en natuurlijk het groen in overdekte tuin(kamer)!

Bij Mariska Helling

Ik had me geen voorstelling van de avond gemaakt, was wel benieuwd hoe ik het zou vinden, gezien dit voor mij de eerste keer was dat ik naar een netwerkbijeenkomst ging. Ik had geen idee, maar het was een fijne, inspirerende avond met veel verschillende mensen, met oh zo veel overeenkomsten, leuk!

Na het arriveren van de dames van de catering, die zeer lekker eten mee hadden genomen, arriveerden al snel de andere collega-ondernemers. Sommigen kenden elkaar al en soms ook al wat langer, maar sommigen waren, net als ik, ook voor het eerst.

Hanna's catering

De avond werd officieel geopend met een voorstelrondje, wie ben je, wat doe je, wat neem je mee en wat kom je brengen? Leuk te horen waar iedereen mee bezig is, zoveel diversiteit: cranio sacraal, massage, advocatuur, communicatie, marketing, opstellingenwerk, toneel, begrafenisondernemer, ouderenzorg, enz, enz.

Na het voorstelrondje kreeg Clark Nowack de gelegenheid te vertellen over zijn werk, het innoveren van benodigdheden in de zorg. Boeiend en heel verrassend, juist door nieuwsgierig te zijn, door te vragen en de eenvoud op te zoeken ontstaan er bij hem simpele, maar zeer doeltreffende en bruikbare innovaties voor deze sector!

Na de presentatie van Clark werd het buffet geopend en was het tijd om gezamenlijk te gaan eten.

 

Goede gesprekken onder het genot van.

De onderlinge verbinding was duidelijk aanwezig en daardoor voelde ik me direct opgenomen in de groep.

De avond voelde als een warm bad en was een feest van herkenning en erkenning. Bij sommige collega’s hoorde ik al dezelfde struikelblokken; jezelf wegcijferen, onzeker over eigen kwaliteiten. Van binnen maakte ik een sprongetje; “Gelukkig, ik ben niet de enige, wat fijn!”

Door er met elkaar over te praten kwamen er al snel nieuwe inzichten en kon ik me laten inspireren door diegenen die deze struikelblokken nooit gekend of al overwonnen hebben.

Kortom, een waardevolle, ondernemende en inspirerende avond!

 

Harte groet en tot een volgende Business Brandal,
Anita Bunt
www. Anitabunt.nl
Mensontwikkelingswerk
Email contact: info.apestaartje.anitabunt.nl

 

Prijsverhoging Business Brandal ticket

Beste Brandaller,

We kregen van Evenbrite door dat ze de toeslagen verhogen.  Voor de stichting is het werken met Eventbrite ideaal want de administratie wordt bijna uit handen genomen alleen wanneer we onderhand meer dan 10% moeten afdragen dan blijft er voor de stichting weinig over. We hebben nog geen goed alternatief gevonden. Eventbrite heeft gewoon veel voordelen. De komende BB event(s) vragen we de deelnemers een 1 euro extra.

We zijn op zoek naar een voordeliger alternatief. Bijvoorbeeld dat een alternatief zoals sisow (https://www.sisow.nl/epay-online-betaalmogelijkheden/epay-informatie . Mocht je voor ons andere alternatieven hebben dan horen we dat graag.

Met ingang van 16 september 2015 worden voor alle nieuw gepubliceerde evenementen met betaalde tickets in euro de prijzen gewijzigd: De Eventbrite-betalingsverwerking is 2,5% van de ticketprijs, de Eventbrite-servicetoeslag is 2,5% van de ticketprijs + € 0,99 per verkocht ticket. De Eventbrite-servicetoeslag is maximaal € 9,95 per verkocht ticket. De prijzen van bestaande evenementen die zijn gepubliceerd voor 16 september 2015 worden niet gewijzigd.

 

 

Komende Business Brandal Bijeenkomsten 2015

 

Business Brandal Bijeenkomsten 2015

Alweer de laatste  bijeenkomst van het jaar staat gepland op:

26 oktober

Business Brandal is dan te gast bij Mariska Helling in Culemborg.
Mariska was op bezoek geweest bij de Business Brandal bijeenkomst in Malden en was gecharmeerd van de relaxte sfeer. Mariska is onlangs verhuisd van Malden naar Culemborg. Ze bood spontaan haar nieuwe huis aan en hier wil ze graag Business Brandallers de ruimte geven. www.mariskahelling.nl

10 minutenpresentatie
“Innoveren in de dagelijkse zorg voor dummies”
door Clark Nowack. ( www.move-in.nu  www.reqcare.com)

Voorstellen
Nieuwe bestuurder Sylvia Elders.
Wat wil ze gaan betekenen voor Business Brandal?

Catering
wordt verzorgd door onze welbekende Hanna Likumahwa.

Adres
Nico Scheepmakerpad 12, Culemborg (Zie ook onderstaande routebeschrijving)

Contact
Mariska Helling 06 – 46550012

Tijd
Inloop: 17:30 uur
Aanvang: 18:00 uur
Nazit: 20:00 uur
Einde: 21:30 uur

Meerijden.
Culemborg is wat verder dan de gebruikelijke BB bijeenkomsten in de regio Arnhem-Nijmegen. Via Facebook of LinkedIn kun je gemakkelijk met elkaar afspreken om samen naar Culemborg te rijden.

We houden ons overigens aanbevolen voor locaties in de omgeving Arnhem-Nijmegen voor het jaar 2016.

Aanmelden voor de Business Brandalbijeenkomst
Hier graag aanmelden.

 

Routebeschrijving.
De praktijk is gevestigd op het Nico Scheepmakerpad 12 in Culemborg. Het ligt in de wijk Eva-Lanxmeer, die grotendeels autovrij is. Je komt in deze wijk vanaf de Rijksstraatweg in Culemborg. Hier ga je de 1e weg links: de Louis Paul Boonpad. Dit pad is ook de plek waar je gaat parkeren. Deze weg rijdt je in (links vindt je een parkeerplaats voor de bewoners) en als je een stukje verder rijdt, vind je een openbare parkeerplaats die bij de scholen Lek en Linge horen. Je kan aan de linkerkant van het pad je auto parkeren, aan de rechterkant is een smalle lange vijver met houten brug. Van daaruit is het 3 minuten lopen naar de Nico Scheepmakerpad.

De praktijk is goed bereikbaar vanaf station Culemborg: 7 minuten lopen.

 

Vacature bestuur Business Brandal 2016

Vacature bestuur Business Brandal 2016

Het stichtingsbestuur van Business Brandal is op zoek naar een medebestuurder. Andrew David draagt in maart 2016 na vijf jaar voorzitterschap het stokje over.

Vijf jaar geleden hadden de initiatiefnemers het idee om entrepreneurs en intrapreneurs met Indische affiniteit elkaar te laten ontmoeten vooral onder het genot van een heerlijke rijsttafel. Daarbij hoort ook kennisdeling en elkaar met anderen in contact brengen. Het feit dat er bij elke Business Brandal bijeenkomst gemiddeld 25 bezoekers aanwezig zijn, geeft aan dat er aan bepaalde behoeften wordt voorzien. Bezoekers geven onder andere zelf aan dat de sfeer informeel en plezierig is, veel herkenning, voelen zich thuis, het is laagdrempelig en goed georganiseerd is.

Het huidige bestuur bestaat uit een voorzitter (websitebeheerder), vicevoorzitter (backup websitebeheerder), penningmeester en secretaris.

Het bestuur zorgt dat er 3 keer per jaar een Business Brandal bijeenkomst wordt georganiseerd daarbij regelt zij in samenspraak de locatie, financiën en de organisatie. De inhoud van een bijeenkomst wordt natuurlijk zoveel mogelijk door de deelnemers ingevuld.

Herken je je in het onderstaande profiel? Meld je dan aan bij een van de bestuurders of stuur een mailtje naar secretariaat@businessbrandal.nl .

Profiel bestuurder:

  • Heeft affiniteit met Indische gewoonten. (Lees… lekker eten vind je belangrijk).
  • Is ondernemend, dienstbaar en een (pro)actieve netwerker.
  • Maakt tijd om 3 x per jaar de Business Brandal bijeenkomsten mede te organiseren, aanwezig te zijn bij de bijeenkomsten en bestuursvergaderingen bij te wonen.

Wat mag je verwachten als bestuurder?

  • De functie is onbezoldigd want Business Brandal is een non-profit platform.
  • Je leert veel nieuwe contacten kennen op verschillende niveaus.
  • De bestuursvergaderingen zijn naast het nuttige (efficiënt vergaderen) met het aangename ( onder het genot van een hapje en drankje) verenigd.

Verslag Business Brandal 29 juni Jacq Gerrits

Verslag Business Brandal 29 juni Jacq Gerrits

De Brandallers zijn samen in Koock in het Honiggebouw in Nijmegen. Ik vond het een hele toer om de exacte locatie te vinden, maar het is gelukt.

Rondleiding in de Honig door Lily van Engen
Lily van Engen, die deze locatie heeft geregeld, geeft een interessante rondleiding door het complex. Ik vind het een goede zaak dat zo’n gebouw dat vertrouwd is in het karakteristieke beeld van Nijmegen aan de Waal, een tweede leven krijgt. En zeer functioneel natuurlijk voor de kleinere ondernemers die hier hun plaatsje vinden.

Kokki Mark en Irene

Business Brandal Mark en Irene
Mark en Irene

Mark en Irene (foto) zijn vanavond onze gastheer en -vrouw. Zij hebben voor een heerlijke maaltijd gezorgd met nasi koening, rendang, sajoer lodeh en nog veel meer. Ik hoop dat ze ook bij de club komen voor een roulerende kook-bijeenkomstlocatie. We hebben er allemaal van genoten, zeker ook onze eregast kokki Hanna, die nu lekker kon blijven zitten.

Eten staat centraal
Ik vind het Indische eten in deze groep toch altijd een duidelijke uitdrukking van een stukje uit onze gemeenschappelijke stam: Indonesië. Het land als woonplaats van voorouders, als geboorteplaats, als land waarvan wij cultuur en gewoonten in onze opvoeding hebben meegekregen en wat ons tekent. Ik vind het ook fijn om omringd te zijn door mensen die begrijpen wat vooral onze (groot)ouders hebben meegemaakt daar in de Oost. Ja, herkenbaarheid.

Bestuurswisseling
Andrew David opent de bijeenkomst met de mededeling dat hij in 2016 zijn stokje na vijf jaar voorzitterschap gaat overgeven en geeft aan dat er een vacature is voor een bestuursfunctie. Dit hoeft niet per se voor de functie van voorzitter te zijn. Hij vertelt dat hij in deze functie veel boeiende en functionele contacten heeft gelegd; het is een functie die kansen biedt. Dus, wie ziet zijn/haar kans, meld je bij een van de bestuursleden of stuur een mailtje secretariaat@businessbrandal.nl.

26 oktober Business Brandal bij Mariska Helling
Daarna nodigt Andrew alle Brandallers, aanwezig en niet aanwezig, uit voor de volgende bijeenkomst op 26 oktober 2015. De locatie is dan de mooie nieuwe praktijk van Mariska Helling in Culemborg.

10 minuten presentatie Ronald Tan

Ronald Tan Business Brandal
Ronald Tan Business Brandal 29 juni


Iedere bijeenkomst vertellen een of twee leden wat over hun vak en hun bedrijf. Niet zo zeer een verkooppraatje, maar een presentatie over het inhoudelijk gedeelte. Bij voorkeur kennisdeling. Vandaag sprak Ronald Tan (RTconsult.nl). Hij ondersteunt opdrachtgevers bij projecten in het werkveld van de gebouwde omgeving; van het inrichten van een werkplek tot het creëren van voorwaarden voor een ruimtelijke ontwikkeling.

Ik geef toe dat ik daar niet echt een beeld bij kon maken, maar toen ik later met Ronald sprak, bleek dat ik ook absoluut niet tot zijn doelgroep behoor. ‘Ik word meestal ingehuurd door de algemeen directeur of facilitair directeur van een groter bedrijf als het gaat over huisvestingsvraagstukken”, vertelde hij. Daar kan ik me meer bij voorstellen, want deze directeuren weten welke processen zij zelf kunnen uitvoeren, welke zij wel zelf kunnen uitvoeren maar waar zij geen tijd aan besteden c.q. nu geen prioriteit aan geven binnen hun eigen werkzaamheden, of welke processen gewoon niet tot hun expertise horen, maar wel tot die van Ronald. Hij kan er in ieder geval zijn boterham mee verdienen, dus er is behoefte aan zijn competenties. En, daar gaat het de Brandal-ondernemers toch zeker om.

Anne Spies, onze communicatie-expert, begeleidde ons voorstelrondje. Alle leden gaven kort aan wat hun corebusiness is. Dát is natuurlijk ook het nuttige van deze bijeenkomst; je weet naderhand welke naam bij welk snoetje hoort en wat de betreffende persoon (beroepsmatig) doet. Altijd handig als je zelf eens hulp nodig hebt, als je hulp wilt bieden of als je wilt verwijzen.

Sampai waktu berikutnya lagi; 26 oktober 2015 in Culemborg.

Jacqueline M Gerrits, B health

Orthomoleculair therapeut en diëtist

 

Introductiefilmje: http://bit.ly/1jHTTIU (deel 1: 3″)

Speciale aandachtsgebieden: herstel bij:

– voedselovergevoeligheid;

– IBS; spastische darm; fodmap;

– depressieve gevoelens en voeding.

P1 : Broeksingel te Malden

P2 : Adelbertweg te Venray

W : www.vitality-jg.nl

T: 024-3584177

Tw: @dietistvitality

Uitzicht op de Waal Brandal  boot

Verslag Business Brandal 29 juni Jacq Gerrits