Vacature bestuur Business Brandal 2016

Vacature bestuur Business Brandal 2016

Het stichtingsbestuur van Business Brandal is op zoek naar een medebestuurder. Andrew David draagt in maart 2016 na vijf jaar voorzitterschap het stokje over.

Vijf jaar geleden hadden de initiatiefnemers het idee om entrepreneurs en intrapreneurs met Indische affiniteit elkaar te laten ontmoeten vooral onder het genot van een heerlijke rijsttafel. Daarbij hoort ook kennisdeling en elkaar met anderen in contact brengen. Het feit dat er bij elke Business Brandal bijeenkomst gemiddeld 25 bezoekers aanwezig zijn, geeft aan dat er aan bepaalde behoeften wordt voorzien. Bezoekers geven onder andere zelf aan dat de sfeer informeel en plezierig is, veel herkenning, voelen zich thuis, het is laagdrempelig en goed georganiseerd is.

Het huidige bestuur bestaat uit een voorzitter (websitebeheerder), vicevoorzitter (backup websitebeheerder), penningmeester en secretaris.

Het bestuur zorgt dat er 3 keer per jaar een Business Brandal bijeenkomst wordt georganiseerd daarbij regelt zij in samenspraak de locatie, financiën en de organisatie. De inhoud van een bijeenkomst wordt natuurlijk zoveel mogelijk door de deelnemers ingevuld.

Herken je je in het onderstaande profiel? Meld je dan aan bij een van de bestuurders of stuur een mailtje naar secretariaat@businessbrandal.nl .

Profiel bestuurder:

  • Heeft affiniteit met Indische gewoonten. (Lees… lekker eten vind je belangrijk).
  • Is ondernemend, dienstbaar en een (pro)actieve netwerker.
  • Maakt tijd om 3 x per jaar de Business Brandal bijeenkomsten mede te organiseren, aanwezig te zijn bij de bijeenkomsten en bestuursvergaderingen bij te wonen.

Wat mag je verwachten als bestuurder?

  • De functie is onbezoldigd want Business Brandal is een non-profit platform.
  • Je leert veel nieuwe contacten kennen op verschillende niveaus.
  • De bestuursvergaderingen zijn naast het nuttige (efficiënt vergaderen) met het aangename ( onder het genot van een hapje en drankje) verenigd.

Verslag Business Brandal 29 juni Jacq Gerrits

Verslag Business Brandal 29 juni Jacq Gerrits

De Brandallers zijn samen in Koock in het Honiggebouw in Nijmegen. Ik vond het een hele toer om de exacte locatie te vinden, maar het is gelukt.

Rondleiding in de Honig door Lily van Engen
Lily van Engen, die deze locatie heeft geregeld, geeft een interessante rondleiding door het complex. Ik vind het een goede zaak dat zo’n gebouw dat vertrouwd is in het karakteristieke beeld van Nijmegen aan de Waal, een tweede leven krijgt. En zeer functioneel natuurlijk voor de kleinere ondernemers die hier hun plaatsje vinden.

Kokki Mark en Irene

Business Brandal Mark en Irene
Mark en Irene

Mark en Irene (foto) zijn vanavond onze gastheer en -vrouw. Zij hebben voor een heerlijke maaltijd gezorgd met nasi koening, rendang, sajoer lodeh en nog veel meer. Ik hoop dat ze ook bij de club komen voor een roulerende kook-bijeenkomstlocatie. We hebben er allemaal van genoten, zeker ook onze eregast kokki Hanna, die nu lekker kon blijven zitten.

Eten staat centraal
Ik vind het Indische eten in deze groep toch altijd een duidelijke uitdrukking van een stukje uit onze gemeenschappelijke stam: Indonesië. Het land als woonplaats van voorouders, als geboorteplaats, als land waarvan wij cultuur en gewoonten in onze opvoeding hebben meegekregen en wat ons tekent. Ik vind het ook fijn om omringd te zijn door mensen die begrijpen wat vooral onze (groot)ouders hebben meegemaakt daar in de Oost. Ja, herkenbaarheid.

Bestuurswisseling
Andrew David opent de bijeenkomst met de mededeling dat hij in 2016 zijn stokje na vijf jaar voorzitterschap gaat overgeven en geeft aan dat er een vacature is voor een bestuursfunctie. Dit hoeft niet per se voor de functie van voorzitter te zijn. Hij vertelt dat hij in deze functie veel boeiende en functionele contacten heeft gelegd; het is een functie die kansen biedt. Dus, wie ziet zijn/haar kans, meld je bij een van de bestuursleden of stuur een mailtje secretariaat@businessbrandal.nl.

26 oktober Business Brandal bij Mariska Helling
Daarna nodigt Andrew alle Brandallers, aanwezig en niet aanwezig, uit voor de volgende bijeenkomst op 26 oktober 2015. De locatie is dan de mooie nieuwe praktijk van Mariska Helling in Culemborg.

10 minuten presentatie Ronald Tan

Ronald Tan Business Brandal
Ronald Tan Business Brandal 29 juni


Iedere bijeenkomst vertellen een of twee leden wat over hun vak en hun bedrijf. Niet zo zeer een verkooppraatje, maar een presentatie over het inhoudelijk gedeelte. Bij voorkeur kennisdeling. Vandaag sprak Ronald Tan (RTconsult.nl). Hij ondersteunt opdrachtgevers bij projecten in het werkveld van de gebouwde omgeving; van het inrichten van een werkplek tot het creëren van voorwaarden voor een ruimtelijke ontwikkeling.

Ik geef toe dat ik daar niet echt een beeld bij kon maken, maar toen ik later met Ronald sprak, bleek dat ik ook absoluut niet tot zijn doelgroep behoor. ‘Ik word meestal ingehuurd door de algemeen directeur of facilitair directeur van een groter bedrijf als het gaat over huisvestingsvraagstukken”, vertelde hij. Daar kan ik me meer bij voorstellen, want deze directeuren weten welke processen zij zelf kunnen uitvoeren, welke zij wel zelf kunnen uitvoeren maar waar zij geen tijd aan besteden c.q. nu geen prioriteit aan geven binnen hun eigen werkzaamheden, of welke processen gewoon niet tot hun expertise horen, maar wel tot die van Ronald. Hij kan er in ieder geval zijn boterham mee verdienen, dus er is behoefte aan zijn competenties. En, daar gaat het de Brandal-ondernemers toch zeker om.

Anne Spies, onze communicatie-expert, begeleidde ons voorstelrondje. Alle leden gaven kort aan wat hun corebusiness is. Dát is natuurlijk ook het nuttige van deze bijeenkomst; je weet naderhand welke naam bij welk snoetje hoort en wat de betreffende persoon (beroepsmatig) doet. Altijd handig als je zelf eens hulp nodig hebt, als je hulp wilt bieden of als je wilt verwijzen.

Sampai waktu berikutnya lagi; 26 oktober 2015 in Culemborg.

Jacqueline M Gerrits, B health

Orthomoleculair therapeut en diëtist

 

Introductiefilmje: http://bit.ly/1jHTTIU (deel 1: 3″)

Speciale aandachtsgebieden: herstel bij:

– voedselovergevoeligheid;

– IBS; spastische darm; fodmap;

– depressieve gevoelens en voeding.

P1 : Broeksingel te Malden

P2 : Adelbertweg te Venray

W : www.vitality-jg.nl

T: 024-3584177

Tw: @dietistvitality

Uitzicht op de Waal Brandal  boot

Verslag Business Brandal 29 juni Jacq Gerrits

 

Impressie Business Brandal bij Pondok Malden

Impressie Business Brandal bij Pondok Malden

Te gast bij Pondok

Door: Maureen Bol, tekstbureau Formule M

Het is een warm onthaal in Seniorendagcentrum het Steenhuys in Malden. Ik verwacht een paar oude-van-dagen met rollators bij de deur, maar ik word ontvangen door een paar energieke dames van Pondok en natuurlijk door het altijd hartelijke ontvangstcomité van Brandal Business.

De Brandallers zijn maandag 2 maart uitgenodigd in het SteenHuys aan de Maldense Kloosterhof.

Pondok

Daar komen Indische en Molukse ouderen 2 keer per maand samen om hun verhalen en dagelijkse beslommeringen met elkaar te delen. Op 2 zaterdagen in de maand is het pand van zorginstelling Driestroom voor even omgedoopt tot “Pondok” (Maleis voor huisje of onderkomen). Dankzij initiatiefneemster Hedy Schäperkötter is Pondok een jaar geleden van start gegaan.

Vrijwilligers

Alleen de vrijwilligers van Pondok zijn die maandag aanwezig. Wat jammer nou, dat we geen verhalen over vroeger kunnen horen van de gebruikelijke bezoekers van Pondok. Zij hadden er van mij best bij mogen zijn. Hoe dan ook, het is gezellig druk als ik binnen kom wandelen. Een aantal bekende, maar, zoals wel vaker, ook een paar nieuwe gezichten.

Affiniteit voor Indische cultuur

De ondernemende bezoekers van Brandal Business met “affiniteit voor de Indische cultuur” komen van heinde en verre. Vanuit Amsterdam, Eindhoven, Den Bosch, maar ook vanuit Nijmegen en omstreken. Een netwerk met buitenregionale connecties.

 

Rolero’s

Onder de bezoekers ook een heuse feestband. De Rolero’s zijn uitgenodigd op invitatie van Anne Spies van Spies en Spreken. Zij verzorgen de muzikale omlijsting die niet alleen bestaat uit Indorock, maar ook uit een paar leuke Nederlandstalige meezingers.

 

Steun is welkom

We beginnen, nadat iedereen binnengedruppeld is met een korte uitleg over Pondok, de tweemaandelijkse bijeenkomst voor Indische ouderen. Er volgen een paar vragen voor de vrijwilligers over de financiering van de samenkomst. Pondok drijft op een eenmalige subsidie van vorig jaar, een paar sporadische giften en vrijwilligers. Financiële ondersteuning is heel welkom, zo blijkt uit de reactie.

“Mijn vader begreep helemaal niets van die Hollandse spelletjes die hij moest spelen in het verzorgingstehuis”, zo vertelt een van de vrijwilligers. Bij Pondok vond hij gelijkgestemden met wie hij op gelijke voet kan praten.”

Ondernemen

Daarna is er tijd voor 2 korte presentaties. Eentje van Benedikt van Gemert over het onderwerp “Ondernemen”. Hij is op 1 maart voor zichzelf begonnen. Met een zakenpartner runt hij nu Verder Arbeidsrecht.

“Als advocaat bij Poelmann Van den Broek was ik ook wel zelfstandig, maar zat ik toch in het keurslijf van het bureau. Je moet toch zorgen, dat je allemaal op één lijn zit. Nu kan ik zelf bepalen welke koers ik volg. In overleg met mijn zakenpartner, dat wel. Maar die zit behoorlijk met mij op één lijn”, aldus Benedikt. “Ondertussen merk ik als ondernemer, dat je veel bezig bent met dingen die niets met je vak te maken hebben. Zo ben ik deze week op pad geweest om de meubels voor ons kantoor op te halen. Dat zijn allemaal dingen, die je dan ook zelf moet doen.”

Netwerken

Andrew David van H4 organisatie training advies werpt kort zijn licht op het onderwerp “Netwerken” en geeft een paar handige tips hierover.

Makan?

En als je dan om half 7 denkt: “Ja, makan!” of “Ja, eten!” Dan heb je het mis. Er volgt eerst een voorstelronde. Hoe dan ook, niemand is omgevallen van de honger en de “beloning” na de voorstelronde was groot.

Catering van Grace

Grace Stulting had weer zalig gekookt. Ze had zichzelf behoorlijk overtroffen! Ook Grace is overigens onlangs voor zichzelf begonnen met haar cateringbedrijf Gracering, een heuse aanrader!

Lees hier meer over Pondok.

Vrolijke feestdagen met heel veel lekker eten

Vrolijke feestdagen met heel veel lekker eten

Het jaar 2014 is alweer bijna ten einde. Het lijkt of de tijd steeds sneller gaat. Volgens de enthousiaste reacties van de deelnemers aan de afgelopen Business Brandal bijeenkomsten waren deze weer top. De ongedwongen sfeer, laagdrempeligheid, thuis voelen en het lekkere eten waren veel gehoorde reacties. Het afgelopen jaar veel nieuwe deelnemers ontmoet, een trouwe kern bezoekers, meer BB bekendheid en nieuwe (netwerk)verbindingen gemaakt. We doen het samen dus goed.

Vrolijke feestdagen met heel veel lekker eten en een gezond (zakelijk) 2015!

Business Brandal bestuur,
Jerry Croes (secretaris)
Benedikt van Gemert (penningmeester)
Clark Nowack (vice-voorzitter)
Andrew David (voorzitter)

BB presentatie Nancy Viellevoye over Mediation

Nancy Viellevoye over Mediation

Het was een gezellige en geslaagde avond op een bijzondere plek! Mijn presentatie moest ik gezien het tijdstip iets sneller doen dan gepland. Het is wel een onderwerp dat iedereen de komende jaren vaak zal tegenkomen. Vanuit de overheid wordt mediation steeds meer gestimuleerd, ook als bezuinigingsmaatregel om het rechterlijk apparaat te ontlasten. Mediation moet zelfs verplicht onderzocht worden als manier om te komen tot een oplossing van het conflict voordat de zaak aanhangig kan worden gemaakt bij de rechter.
Mediation wordt op steeds meer gebieden (ondernemingsrecht, arbeidsrecht, samenwerkingsconflicten in teams etc.)  en in steeds meer branches (de zorg, het onderwijs, tussen bedrijven) toegepast.

Hierbij kun je de Powerpointpresentatie Mediation Rumah Kita 27-10-2014downloaden van 27 oktober 2014.
Het filmpje is ook de moeite waard om nog eens hier te bekijken.

Brandals tot de volgende keer!

Logo voor onze stichting

Logo voor onze stichting

Beste Brandallers,

Zoals jullie weten zijn wij op zoek naar een logo voor onze stichting. Wij willen dat logo graag door jullie laten ontwerpen. Vraag aan een ieder is dan ook na te denken over ons logo én dat logo te ontwerpen.

Het zou mooi zijn wanneer we aanstaande bijeenkomst het uiteindelijke ontwerp te kunnen tonen. Dat is kort dag maar daar zitten we jullie vast niet mee. Ideeën genoeg, toch?

De logo-commissie bestaat uit Cherie Brocken, Maureen Bol en ondergetekende. Reacties graag naar clark.nowack@reqcare.com.

Veel succes en wij zien jullie creatieve ideeën graag per mail verschijnen!
Cherie, Maureen en Clark

In de bijlage nadere informatie aangaande de eisen.